Práva a spokojenost pacientů
Budete-li mít dotazy nebo nejasnosti, obracejte se na ošetřující personál.
Neostýchejte se žádat informace nejen o svém zdravotním stavu, ale i o všem, co Vám u nás připadá nejasné a s čím si nevíte rady.
Vyskytnou-li se při vašem pobytu v nemocnici problémy, máte-li připomínky k poskytované zdravotní péči, chování personálu apod., obraťte se na přednostu kliniky nebo jeho zástupce.
Na každém oddělení i ambulanci jsou k dispozici anonymní dotazníky spokojenosti pacientů, které můžete vyplnit a vhodit do určených schránek. Díky získaným informacím z těchto dotazníků, můžeme zlepšovat a zkvalitňovat péči o pacienty.
QR kód, po jehož načtení se otevře dotazník spokojenosti, naleznete také na každé propouštěcí zprávě.
Prosíme pacienty, aby se řídili pravidly uvedenými v dokumentu Práva a povinnosti pacienta (PDF, 232 kB).
Související dokumenty:
Mgr. et Mgr. Zuzana Ondrůjová
Kontakt: ombudsman@fnusa.cz
Hlavním posláním nemocničního ombudsmana je pomáhat pacientům především zprostředkovat bezkonfliktní komunikaci se zdravotníky v případě, kdy se pacienti dovolávají svých práv, a mají za to, že tato práva byla porušena.
Cílem je nalézt vhodné řešení, které je přijatelné pro všechny zúčastněné, tedy i pro zdravotníky. V tomto duchu se ombudsmanka řídí při vyřizování jednotlivých podání Metodickým pokynem Ministerstva zdravotnictví ČR. Ombudsmance lze směřovat kromě stížností podle zákona o zdravotních službách také pochvaly a poděkování, nebo i připomínky a náměty, které pro nás mohou být inspirací ke zlepšování poskytovaných zdravotních služeb.
Často kladené otázky
Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně informuje v souladu s 13 a 14 kapitoly III Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (dále jako „GDPR“), že zpracovává osobní údaje pacientů podle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů, a podle vyhlášky č. 98/2012 Sb., o zdravotnické dokumentaci, ve znění pozdějších předpisů.
Kontaktní údaje správce:
Firma: Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně
Sídlo: Pekařská 664/53, 656 91 Brno
IČO: 00159816
tel. +420 543 181 111
e-mail: info@fnusa.cz
Pověřenec pro ochranu osobních údajů
tel. +420 543 184 070
e-mail: dpo@fnusa.cz
Subjekt osobních údajů
pacient
Účel zpracování osobních údajů a právní základ
Osobní údaje zpracováváme v rozsahu nezbytném pro účely poskytování zdravotních služeb. Osobní údaje zpracováváme ve formě zdravotnické dokumentace, případně dokumentace související (např. objednávkový systém na pracovišti). Vést zdravotnickou dokumentaci nám ukládá přímo legislativa a zpracování osobních údajů je tak plněním právní povinnosti správce.
Dalším účelem zpracování osobních údajů je oblast vědy a výzkumu. Zde je právním důvodem zpracování buď plnění právní povinnosti (např. povinnosti správce při provádění klinického hodnocení léčiv) nebo souhlas (např. dobrovolník zařazený do výzkumné studie).
Osobní údaje zpracováváme dále i za účelem ochrany osob a majetku prostřednictvím kamerových systémů, pro účely poskytování stravovacích služeb, pro účely poskytování ubytování v ubytovacím zařízení nemocnice.
Povinnost poskytnutí osobních údajů
Povinnost subjektu údajů poskytnout osobní údaje správci vyplývá ze zákona, a to zejména: zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách. V případě odmítnutí poskytnout správci osobní údaje, správce nebude moci plnit své zákonné povinnosti vůči subjektu údajů. Správce také zpracovává osobní údaje subjektu údajů na základě smluvního vztahu s ním.
Rozsah zpracovávaných osobních údajů
Osobní údaje pacientů v rozsahu nezbytném pro identifikaci pacienta a zjištění anamnézy, informace o onemocnění pacienta, o průběhu a výsledku vyšetření, léčení a o dalších významných okolnostech souvisejících se zdravotním stavem pacienta a s postupem při poskytování zdravotní péče. Minimální rozsah vedení zdravotnické dokumentace plyne z právních předpisů.
Příjemci osobních údajů a právo přístupu k osobním údajům
Pacient, zákonný zástupce pacienta, osoby pacientem výslovně určené, v případě smrti osoby blízké zemřelému pacientovi a další osoby uvedené v ust. § 65 odst. 1 a 2 zákona o zdravotních službách (zejména lékaři, zdravotní sestry, revizní lékaři zdravotních pojišťoven, lékaři orgánů sociálního zabezpečení, soudní znalci a jiní).
Národní zdravotnický informační systém, Státní ústav pro kontrolu léčiv ČR, Ministerstvo zdravotnictví ČR.
Doba uchování osobních údajů
Podle druhu zdravotnické dokumentace 5 až 100 let, popř. do 20 let od úmrtí pacienta dle přílohy č. 3 vyhlášky o zdravotnické dokumentaci.
Poskytnutí osobních údajů za účelem vedení zdravotnické dokumentace a dalšího nakládání s ní je povinné a bez jejich poskytnutí není možné zajistit efektivní léčbu. Osobní údaje pacientů zpracovává Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně v elektronické i listinné formě. Každý pacient má právo na poskytnutí údajů shromážděných o něm ve zdravotnické dokumentaci (bližší informace zde); v případě jejich nepřesnosti, neúplnosti nebo jejich zpracování v rozporu se zákonem může pacient požádat Fakultní nemocnici u sv. Anny v Brně o vysvětlení nebo odstranění takto vzniklého stavu nebo se obrátit s podnětem na Úřad pro ochranu osobních údajů.
Poučení o právech subjektu údajů
Subjekt údajů má právo:
Naše nemocnice dbá na ochranu soukromí a práv pacientů. Informace o zdravotním stavu poskytujeme v souladu se zákonem č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o zdravotních službách“), a dalšími právními předpisy.
Komu můžeme informace sdělit:
Informace o zdravotním stavu obsahuje údaje o:
Budete-li mít dotazy nebo nejasnosti, obracejte se na ošetřující personál.
Důležitá upozornění:
Pokud si pacient nepřeje, aby byly informace sdělovány komukoli jinému, nemocnice toto přání respektuje, pokud to zákon o zdravotních službách umožňuje.
Veškerá komunikace probíhá tak, aby byla zajištěna ochrana osobních údajů a pravidla zákonné mlčenlivosti.
Postup pro podání žádosti o výpis nebo kopii zdravotnické dokumentace je popsán v sekci Žádost o zdravotnickou dokumentaci.
Nahlížení do zdravotnické dokumentace a pořizování jejích výpisů nebo kopií upravuje podrobně § 65 a násl. zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o zdravotních službách“). K žádosti o nahlížení, pořízení kopie nebo výpisu zdravotnické dokumentace je možné použít níže uvedený formulář.
Základní informace
Právo žádat o nahlížení do zdravotnické dokumentace či o výpis nebo kopii zdravotnické dokumentace mají zejména:
V případě pacienta, který nemůže s ohledem na svůj zdravotní stav určit osoby, které mají právo na informace o aktuálním zdravotním stavu pacienta, a na pořízení výpisů a kopií ze zdravotnické dokumentace, mají takové právo osoby blízké, pokud pacient dříve nevyslovil zákaz s takovým poskytováním informací.
Osoba blízká je příbuzný v řadě přímé, sourozenec a manžel nebo partner podle jiného zákona upravujícího registrované partnerství (dále jen „partner“); jiné osoby v poměru rodinném nebo obdobném se pokládají za osoby sobě navzájem blízké, pokud by újmu, kterou utrpěla jedna z nich, druhá důvodně pociťovala jako újmu vlastní. Má se za to, že osobami blízkými jsou i osoby sešvagřené nebo osoby, které spolu trvale žijí.
Podání žádosti o nahlížení do zdravotnické dokumentace, pořízení kopií nebo výpisu
Žádat o nahlédnutí, pořízení výpisu nebo kopie zdravotnické dokumentace je možné vyplněním Žádosti o nahlédnutí do zdravotnické dokumentace (PDF, 350 KB).
Vyplněný formulář je možné podat následujícími způsoby:
Jak žádost podepsat?
Žádost podaná elektronicky datovou zprávou musí být podána z datové schránky oprávněné osoby a v takovém případě není potřeba úředně ověřeného podpisu.
Pokud bude žádost podána osobně, bude podpis žadatele ověřen předložením dokladu totožnosti.
Žádost podaná písemně poštou musí být podepsána úředně ověřeným podpisem oprávněné osoby.
Oprávněná osoba (s výjimkou pacienta) musí doložit své oprávnění podat žádost, neplyne-li to přímo ze zdravotnické dokumentace pacienta.
Jste-li osobou blízkou, je z důvodu ochrany důvěrných informací o pacientovi nezbytné, abyste doložil/a, z jakého důvodu se cítíte být osobou blízkou. To můžete doložit buď originálem či kopií rodného listu Vašeho nebo rodného listu pacienta, oddacím listem, popřípadě čestným prohlášením, ve kterém uvedete okolnosti osvědčující, že jste osobou blízkou pacientu, své kontaktní údaje a číslo průkazu totožnosti. Je-li písemná žádost doručena do naší nemocnice poštou, není třeba, aby byl Váš podpis na čestném prohlášení úředně ověřen.
Způsob pořízení výpisu nebo kopie zdravotnické dokumentace
K pořízení kopie zdravotnické dokumentace může dojít následujícím způsobem:
a) pořízení výpisu nebo kopie si může provést oprávněná osoba při nahlížení do zdravotnické dokumentace vlastními prostředky na místě za přítomnosti pověřeného zaměstnance, nebo
b) výpis nebo kopii pořídí nemocnice do 30 dnů od obdržení žádosti.
Je-li žádáno o nahlížení, bude termín se žadatelem domluven telefonicky do 15 dnů.
Před umožněním nahlížet do ZD je ověřena totožnost žadatele – k tomu lze použít pouze občanský průkaz nebo jde-li o cizince cestovní doklad nebo jiný průkaz totožnosti.
Další oprávněné osoby musí svůj vztah k pacientovi a příslušné okolnosti věrohodně prokázat (viz výše)). Při neprokázání totožnosti žadatele nebo vztahu k pacientovi nelze nahlížení do ZD a pořizování výpisů a kopií umožnit.
Platba za pořízení kopie zdravotnické dokumentace
Poskytovatelé zdravotních služeb nemohou po pacientovi, jeho zákonném zástupci nebo opatrovníkovi v souvislosti s pořízením výpisu nebo kopie zdravotnické dokumentace na žádost požadovat úhradu; to neplatí, žádá-li tato osoba o pořízení výpisu nebo kopie zdravotnické dokumentace opakovaně.
V případě opakované žádosti podle věty první nebo žádosti jiné osoby uvedené (např. osoby určené pacientem, zákonným zástupcem nebo opatrovníkem pacienta, pěstoun nebo jiná pečující osoba, osoby blízké zemřelému pacientovi) může poskytovatel požadovat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout součet účelně vynaložených nákladů na pořízení výpisu nebo kopie zdravotnické dokumentace a za jejich odeslání.
Výše náhrad při zhotovení kopií zdravotnické dokumentace se řídí aktuálním ceníkem Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně, který najdete v sekci Ceníky a poplatky.