Pohotovost v Brně JMK
Zajištění pohotovosti v Brně a JMK v roce 2020
Ambulantní oftalmologická péče MIMO běžnou pracovní dobu v roce 2020
Pohotovostní oftalmologická lékařská služba je zajišťovaná Oddělením nemocí očních a optometrie FNUSA od 1. dne do 15. dne v měsíci.
Od 16. do konce měsíce zajišťuje tuto péči Oční klinika ve Fakultní nemocnici Brno v Bohunicích, Jihlavská 20.
Ambulantní ORL péče MIMO běžnou pracovní dobu v roce 2020
Pohotovostní služba ORL je dostupná ve FNUSA vždy v první polovině každého měsíce, tedy od 1. dne do 15. dne v měsíci.
Od 16. dne do konce měsíce pohotovostní službu zajišťuje ORL oddělení ve Fakultní nemocnici Brno v Bohunicích, Jihlavská 20.
Základní informace pro pacienty
FAKULTNÍ NEMOCNICE U SV. ANNY V BRNĚ
Návštěvní hodiny: 14:00 – 18:00
Pekařská 53, 656 91 Brno
IČO: 00159816
Telefon: +420 543 181 111
Datová schránka: h9tpjpn
E-mail: info@fnusa.cz
Co vzít s sebou do nemocnice?
V případě, že jste k hospitalizaci přijímán na plánovaný zákrok, operaci či vyšetření vezměte si s sebou:
- občanský průkaz
- průkaz zdravotní pojišťovny
- jméno a adresu vašeho ošetřujícího lékaře
- potvrzení o pracovní neschopnosti (pokud Vám bylo vystaveno)
- doporučení k přijetí a výsledky vašich vyšetření
- osobní potřeby
- toaletní potřeby
- přezůvky
Chcete-li i pyžamo/noční košili, župan, ponožky apod.
V případě akutní hospitalizace požádejte o jejich dodání své blízké!
Pokud možno cenné věci, šperky, vkladní knížky nebo větší finanční obnos ponechte prosím doma. Ve výjimečných případech je možno cennosti uložit v ústavním trezoru.
Přijetí a hospitalizace pacienta
V dohodnutou dobu se prosím dostavte na ambulanci, v níž jste byl objednán/a k přijetí.
- Zde Vám bude mimo jiné sděleno, na kterém z lůžkových oddělení budete hospitalizován/a.
- Po přijetí Vás na lůžkovém oddělení seznámí ošetřující sestra s provozem oddělení a Nemocničním řádem.
- Budete informováni o tom, kdo je Vaším ošetřujícím lékařem.
- Lékař Vás seznámí s programem Vaší hospitalizace, s postupem vyšetření, léčby a způsobem přípravy na vyšetření nebo operaci.
Postup při propuštění z hospitalizace
O propuštění z nemocnice Vás bude informovat lékař. Od lékaře a sestry se dozvíte vše potřebné o dalším postupu léčby i o léčebném režimu v domácím prostředí. V případě potřeby Vám budou nabídnuty další zdravotnické služby.
Lékař uzavře vaši dokumentaci zprávou ošetřujícímu lékaři.
Převoz sanitkou je zajištěn nemocným, jejichž zdravotní stav to vyžaduje. Indikaci provádí lékař.
Práva pacientů
Práva a povinnosti pacienta
(seznámení pacienta ve smyslu § 46 odst. 1 písm. a) zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, ve znění pozdějších předpisů)
Práva pacienta:
1. Právo na zdravotní péči
Máte ústavně zaručené právo na zdravotní péči, její dostupnost i spravedlivý přístup podle Vašich potřeb. Máte právo na profesionální péči, právo aktivně spolupracovat při lékařských výkonech, právo sami se svobodně rozhodovat o Vašem osudu.
2. Zdravotní služby lze pacientovi poskytnout pouze s jeho svobodným a informovaným souhlasem, nestanoví-li zákon jinak. Máte tedy právo být informován o účelu a povaze poskytované zdravotní péče a každého vyšetřovacího nebo léčebného výkonu, jakož i o jeho důsledcích, alternativách a rizicích. Na základě těchto informací máte právo svobodně, bez nátlaku a s dostatkem času na rozvážení a s možností klást doplňující dotazy se rozhodnout, zda navrhovaný výkon podstoupíte.
3. Pacient má právo na poskytování zdravotních služeb na náležité odborné úrovni. Náležitou odbornou úrovní se rozumí poskytování zdravotních služeb podle pravidel vědy a uznávaných medicínských postupů, při respektování individuality pacienta, s ohledem na konkrétní podmínky a objektivní možnosti.
4. Pacient má při poskytování zdravotních služeb právo:
a) na úctu, důstojné zacházení, na ohleduplnost a respektování soukromí při poskytování zdravotních služeb v souladu s charakterem poskytovaných zdravotních služeb
b) zvolit si poskytovatele oprávněného k poskytování zdravotních služeb, které odpovídají zdravotním potřebám pacienta, a zdravotnické zařízení, pokud právní předpisy nestanoví jinak
c) vyžádat si konzultační služby od jiného poskytovatele, popřípadě zdravotnického pracovníka, než který mu poskytuje zdravotní služby; to neplatí, jde-li o poskytování neodkladné péče
d) být seznámen s nemocničním/vnitřním řádem zdravotnického pracoviště FNUSA
e) být předem informován o ceně poskytovaných zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění a o způsobu jejich úhrady, pokud to jeho zdravotní stav umožňuje
f) znát jména a příjmení zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků přímo zúčastněných na poskytování zdravotních služeb a osob připravujících se na výkon zdravotnického povolání, které jsou při poskytování zdravotních služeb přítomny, popřípadě provádějí činnosti, které jsou součástí výuky
g) odmítnout přítomnost osob, které nejsou na poskytování zdravotních služeb přímo zúčastněny, a osob připravujících se na výkon povolání zdravotnického pracovníka
h) na poskytování zdravotních služeb v co nejméně omezujícím prostředí při zajištění kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb
i) na písemnou zprávu v případě odmítnutí přijetí pacienta do péče nebo ukončení péče, ve které je uveden důvod odmítnutí nebo ukončení
5. Pacient má při poskytování zdravotních služeb dále právo:
a) na nepřetržitou přítomnost zákonného zástupce, popřípadě osoby určené zákonným zástupcem, pěstouna nebo osoby, do jejíž péče byl pacient na základě rozhodnutí soudu nebo jiného orgánu svěřen, je-li nezletilou osobou
b) na nepřetržitou přítomnost opatrovníka, popřípadě osoby určené opatrovníkem, je-li osobou, jejíž svéprávnost je omezena tak, že není způsobilá posoudit poskytnutí zdravotních služeb, popřípadě důsledky jejich poskytnutí
c) na přítomnost či pobyt osoby blízké nebo osoby určené pacientem
(Přítomnost shora uvedených osob musí být v souladu s právními předpisy a nemocničním/vnitřním řádem zdravotnického pracoviště FNUSA. Přítomnost těchto osob nesmí narušit poskytování zdravotních služeb a je možná pouze v případech, umožňuje-li to vybavení FNUSA.)
d) přijímat návštěvy ve FNUSA, a to s ohledem na svůj zdravotní stav a v souladu s nemocničním/vnitřním řádem zdravotnického pracoviště FNUSA a způsobem, který neporušuje práva ostatních pacientů, pokud právní předpisy nestanoví jinak
e) přijímat ve FNUSA duchovní péči a duchovní podporu od duchovních církví a náboženských společností registrovaných v ČR nebo od osob pověřených výkonem duchovní činnosti v souladu s nemocničním/vnitřním řádem zdravotnického pracoviště FNUSA a způsobem, která neporušuje práva ostatních pacientů, a s ohledem na svůj zdravotní stav, nestanoví-li právní předpis jinak; návštěvu duchovního nelze pacientovi odepřít v případech ohrožení jeho života nebo váženého poškození zdraví, nestanoví-li právní předpis jinak
6. Pacient se smyslovým postižením nebo s těžkými komunikačními problémy zapříčiněnými zdravotními důvody má při komunikaci související s poskytováním zdravotních služeb právo dorozumívat se způsobem pro něj srozumitelným a dorozumívacími prostředky, které si sám zvolí, včetně způsobů založených na tlumočení druhou osobou (použije se rovněž, jde-li o tlumočení z cizího jazyka, s výjimkou slovenštiny).
7. Pacient se smyslovým nebo tělesným postižením, který využívá psa se speciálním výcvikem (vodicí pes nebo asistenční pes), má právo s ohledem na svůj aktuální zdravotní stav na doprovod a přítomnost psa u sebe ve FNUSA, a to způsobem stanoveným nemocničním/vnitřním řádem zdravotnického pracoviště FNUSA tak, aby nebyla porušována práva ostatních pacientů, nestanoví-li právní předpis jinak.
8. Pacient má právo být informován o zdravotním stavu a navrženém individuálním léčebném postupu
a všech jeho změnách. S tím souvisí právo pacienta odmítnout vyslovit souhlas s poskytnutím zdravotních služeb (musí být informován o zdravotních důsledcích svého rozhodnutí) nebo svůj souhlas s poskytnutím zdravotních služeb odvolat, jsou-li splněny zákonné podmínky (odvolání souhlasu však není možné, pokud je již započato s prováděním zdravotního výkonu, jehož přerušení může způsobit vážné poškození zdraví nebo ohrožení života).
9. Pacient má možnost vzdát se podání informace o svém zdravotním stavu, popřípadě může určit, které osobě má být informace podána, jsou-li splněny zákonné podmínky.
10. Poskytování informací o zdravotním stavu pacienta, nahlížení do zdravotnické dokumentace:
a) pacient má právo nahlížet do zdravotnické dokumentace o něm vedené, pořizovat si její výpisy nebo kopie, a to v přítomnosti zaměstnance pověřeného FNUSA, přičemž nesmí být rušeno poskytování zdravotních služeb. Pro pořízení výpisu nebo kopie stanoví zákon lhůtu 30 dnů od obdržení žádosti
b) pacient může při přijetí do péče (nebo kdykoliv poté) určit osoby, které mohou být informovány
o jeho zdravotním stavu, a současně může určit, zda tyto osoby mohou nahlížet do zdravotnické dokumentace o něm vedené nebo do jiných zápisů vztahujících se k jeho zdravotnímu stavu, a zda si mohou pořizovat výpisy nebo kopie těchto dokumentů
c) pacient může při přijetí do péče (nebo kdykoliv poté) vyslovit zákaz podávání informací o jeho zdravotním stavu kterékoliv osobě
d) určení osob nebo vyslovení zákazu poskytovat informace o zdravotním stavu může pacient kdykoliv odvolat
e) pacient má právo určit, v jakém rozsahu mají být informace o jeho zdravotním stavu poskytnuty jím určeným osobám a dále má právo sdělit, jakým způsobem mohou být informace o jeho zdravotním stavu poskytovány (např. ústně, písemně apod.)
11. Zástupný souhlas
Pacient může při přijetí do péče (nebo kdykoliv poté) určit osoby, které mohou vyslovit souhlas nebo nesouhlas s poskytováním zdravotních služeb za něj, jestliže tak pacient s ohledem na svůj zdravotní stav nebude moci učinit sám a nepůjde o zdravotní služby, které lze poskytnout bez souhlasu. Není-li takové osoby nebo není-li dosažitelná, bude vyžadován souhlas manžela nebo registrovaného partnera, není-li takové osoby nebo není-li dosažitelná, vyžaduje se souhlas rodiče, není-li takové nebo není-li dosažitelná, vyžaduje se souhlas jiné osoby blízké způsobilé k právním úkonům, pokud je známa.
12. Pacient může zakázat přítomnost osob připravujících se na výkon zdravotnického povolání, které se mohou na poskytování zdravotních služeb podílet. Pacient má zároveň možnost zakázat nahlížení těchto osob do zdravotnické dokumentace o něm vedené.
13. Dříve vyslovené přání:
a) pacient může pro případ, kdy by se dostal do takového zdravotního stavu, ve kterém nebude schopen vyslovit souhlas nebo nesouhlas s poskytnutím zdravotních služeb a způsobem jejich poskytnutí, tento souhlas nebo nesouhlas předem vyslovit (dále jen „dříve vyslovené přání)
b) pacient může rovněž učinit dříve vyslovené přání při přijetí do péče FNUSA nebo kdykoliv v průběhu hospitalizace, a to pro poskytování zdravotních služeb zajišťovaných FNUSA
14. Pacient může podat stížnost proti postupu FNUSA při poskytování zdravotních služeb nebo proti činnostem souvisejícím se zdravotními službami. Podání stížnosti nesmí být osobě, která ji podala, nebo pacientovi, jehož se stížnost týká, na újmu.
15. Pacient má právo při propuštění být vybaven léčivými přípravky a zdravotnickými prostředky na 3 dny nebo v odůvodněných případech i na další nezbytně nutnou dobu.
Povinnosti pacienta:
1. Pacient je při poskytování zdravotních služeb povinen:
a) dodržovat navržený individuální léčebný postup, pokud s poskytováním zdravotních služeb vyslovil souhlas
b) řídit se nemocničním/vnitřním řádem zdravotnického pracoviště FNUSA
c) uhradit FNUSA cenu poskytnutých zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění nebo jiných zdrojů, které mu byly poskytnuty s jeho souhlasem
d) pravdivě informovat ošetřujícího zdravotnického pracovníka o dosavadním vývoji zdravotního stavu, včetně informací o infekčních nemocech, o zdravotních službách poskytovaných jinými poskytovateli, o užívání léčivých přípravků, včetně užívání návykových látek, a dalších skutečnostech podstatných pro poskytování zdravotních služeb
e) nepožívat během hospitalizace alkohol nebo jiné návykové látky a podrobit se na základě rozhodnutí ošetřujícího lékaře v odůvodněných případech vyšetřením za účelem prokázání, zda je nebo není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek
f) na výzvu prokázat svou totožnost občanským průkazem; jestliže pacient odmítne prokázání totožnosti, může FNUSA odmítnout poskytnutí zdravotní služby, nejde-li o pacienta, kterému je třeba poskytnout neodkladnou péči
2. Zákaz kouření:
a) kouření ve vnitřních prostorách FNUSA je zakázáno zákonem č. 379/2005 Sb. § 8 odst. 1 písm. e) zákona
b) kouření pacienta může být navíc hodnoceno jako nedodržení navrženého individuálního léčebného postupu; neuposlechnutí výzvy k okamžitému dodržení zákazu kouření může být v takovém případě důvodem k ukončení hospitalizace
Další informace:
1. Užívání vlastních léků
Pacient není oprávněn bez souhlasu lékaře užívat během hospitalizace ve FNUSA žádné vlastní léky. Veškeré vlastní léky je pacient povinen předat ošetřujícímu personálu.
2. Užívání vlastních elektrospotřebičů
Pacient má možnost užívat během hospitalizace ve FNUSA své vlastní elektrické spotřebiče (telefon, nabíječka, holicí strojek, vysoušeč vlasů, rádio, televize, notebook apod.). Tyto elektrické spotřebiče musejí být bez závad a ve stavu, který umožňuje jejich bezpečné užívání. Pacient je odpovědný za případné škody vzniklé v souvislosti s provozem těchto spotřebičů.
Charta práv dětí v nemocnici
Charta práv dětí v nemocnici zde
Charta práv seniorů
Charta práv seniorů zde
Nadstandardní pokoje
V případě zájmu o nadstandardní pokoj se informujte předem. Jejich ceník a přehled naleznete v sekci Ceníky – ostatní zdravotnické služby
Dieta
oběd 10:45 – 11:30
večeře 16:30 – 17:15
Pacienti i rodinní příslušníci mají možnost získat více informací o vhodném stravování v Ambulanci nutričních terapeutů v Oddělení léčebné výživy.
Kouření
Všem pacientům FNUSA doporučujeme, aby se v rámci svého léčebného režimu zdrželi kouření během hospitalizace.
Zákaz kouření a zákaz používání elektronických cigaret stanovený zákonem č. 65/2017 Sb. o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek se vztahuje na všechna zdravotnická pracoviště FNUSA a prostory související s jejich provozem. Těmito prostory se rozumí vnitřní prostory, jako jsou například čekárny, chodby, kaple, nemocniční jídelna apod.
Služby pro pacienty
Veřejné WC – budova A
po – pá 7:00 – 18:00
so, ne 13:00 – 18:00
Občerstvení:
Kavárna Dottore del Caffé – budova O1
po – pá 8:00 – 17:00
so, ne 12:00 – 17:00
Pekařství KESI – před budovou J
po – pá 6:00 – 16:30
so 7:00 – 14:00
Snack bar Bistro Point – budova V
po – pá 6:00 – 18:00
so – ne 9:00 – 18:00
Ovoce-zelenina – stánek u budovy A2
po – pá 7:00 – 16:00
ne 12:00 – 16:00
Kantýna – Zoubkova 18, Nový Lískovec
po – pá 9:00 – 17:00
so, ne 13:00 – 17:00
prázdninový provoz:
po – pá 10:00 – 17:00
so, ne 13:00 – 17:00
Nápojové automaty naleznete v budovách:
A – 1. NP, 2. NP
A1 – 1. PP
A2 – 1. PP
A4 – 1. NP
A5 – 2. NP
C – 1. NP
C1 – 1. NP, 2. NP
D3 – 4. NP
J – 1. NP
L – 1. NP
M1 – 1. NP
O1 – 2. NP
P – 1. NP
R – 1. NP
S2 – 5. NP
Výstavní 17 – 1. NP
Berkova 34 (Klinika plastické a estetické chirurgie) – 1. NP
Zoubkova 18 (Doléčovací a rehabilitační oddělení) – 1. NP, 3. NP
Automaty na balené potraviny naleznete v budovách:
A, B1, J a Berkova 34 (Klinika plastické a estetické chirurgie)
Lékárny:
– u východu na ul. Hybešovu (budova S)
po – pá 7:00 – 17:00
– u východu na Mendlovo nám. (budova K1)
po – pá 7:00 – 18:00
so, ne 9:00 – 14:30
– u východu na ul. Pekařskou (budova A)
po, st – pá 7:00 – 17:00
út 7:00 – 18:00
Prodejna zdravotnických potřeb – budova D3:
po – pá 7:30 – 16:30
Stánek noviny, časopisy – mezi budovami A2 a M
po – pá 6:15 – 16:00 (po prázdninách opět rozšíření prodejní doby)
Bankomat
Komerční banky je umístěn ve vchodu budovy J
Schránka na dopisy
– u východu budovy A5, schránka je vybírána po – pá v 15:30
Kaple sv. Anny – hlavní chodba A2
otevřeno:
po – pá 9:00 – 17:00
so, ne, svátky 13:00 – 16:00
duchovní služba:
římsko – katolický kněz P. Leo Zerhan – 602 582 459 (nepřetržitá služba)
pastorační služba:
Sr. Františka Jana Majerčíková – 603 927 650
Jana Sluková – 776 226 435
společné římsko-katolické bohoslužby:
po, st, pá 15:00
so 14:30
Regulační poplatky
Vedení FN u sv. Anny v Brně žádá pacienty, aby regulační poplatky uhradili před vstupem do ambulancí a platební poukázku odevzdali v ordinaci.
Poukázku zakoupíte na těchto platebních místech:
– hlavní vchod z ulice Pekařská
na recepci
v Přijímací kanceláři (budova A – naproti hlavnímu vchodu)
– vjezdová brána z Mendlova náměstí
– vchod Leitnerova ulice
– detašovaná pracoviště
Klinika plastické a estetické chirurgie, Berkova 34
– v areálu na Pekařské jsou u vybraných ambulancí umístěny platební automaty
Oddělení nemocí očních a optometrie – budova A (2. patro)
I. interní kardioangiologická klinika – ambulance – budova B1 (2. patro)
I. chirurgická klinika – budova M1 (přízemí)
Nevyužitá platební poukázka zůstává v platnosti a je přenosná.
Plánek areálu FNUSA
Parkování
Parkoviště z Mendlova náměstí
Toto parkoviště NENÍ ve vlastnictví Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně, tudíž cenu parkovného a technický stav parkoviště nemůžeme nijak ovlivnit.
Parkování v areálu nemocnice
Pacientům je umožněn vjezd do areálu. Pokud vozidlo vyjede do 30 min. od času vjezdu, je parkovné zdarma, následně 50 Kč za každou započatou hodinu.
Parkování pro zdravotně postižené občany
Zdravotně postiženým občanům je umožněn bezplatný vjezd do areálu nemocnice a parkování zajištěno na vyhrazených místech bez časového omezení.
Parkování v areálech FN u sv. Anny v Brně vč. detašovaných (Berkova 34/38, 612 00 Brno)
Parkování v areálech FNUSA je umožněno hospitalizovaným pacientům za částku 100 Kč/den.
PŘÍSTUPY DO FNUSA:
vjezdová brána z Mendlova náměstí
nonstop
hlavní vchod z ulice Pekařská
po – pá 6:00 – 18:00, so – ne 14:00 – 18:00
vchod Leitnerova ulice – vrátnice
po – pá 6:00 – 18:00, so – ne 14:00 – 18:00
obslužný vjezd z ulice Pekařská
po – pá 6:00 – 18:00
Pokladny
Hlavní pokladna FNUSA:
budova L
příjem a výdej hotovosti, příjem a výdej depozit
po – pá 7:00 – 12:30 13:00 – 15:00
tel. +420 543 182 072
Pokladna Výstavní:
budova Výstavní 17
příjem hotovosti
po – pá 7:00 – 14:30
tel. +420 543 184 060
Přijímací kancelář:
budova A
příjem hotovosti
po – pá 15:00 – 7:00
so, ne, svátky – nonstop
tel. +420 543 182 078
Poskytování informací, spokojenost pacientů
Nenašli jste zde odpověď na Vaši otázku?
Informujte se prosím u svého lékaře, resp. na pracovišti, kde jste byl léčen, nebo se obraťte se svým dotazem na tel. +420 543 183 281, fax +420 543 183 285, e-mail: zadosti@fnusa.cz.
Výše náhrad při zhotovení fotokopie zdravotnické dokumentace zde.
Náměty, připomínky a poděkování
Záleží nám na Vaší spokojenosti s kvalitou námi poskytované zdravotní péče.
Pokud jste s poskytnutou zdravotní péčí ve Fakultní nemocnici u sv. Anny v Brně byli spokojeni a chcete vyjádřit své poděkování, nebo naopak jste z jakéhokoli důvodu spokojeni nebyli, budeme rádi, když nám zašlete svá sdělení či náměty a připomínky, které jsou pro nás inspirací ke stálému zlepšování našich služeb.
Vaše náměty, připomínky a poděkování nám můžete sdělit:
– elektronickou poštou na adresu info@fnusa.cz
– dopisem zaslaným na adresu: Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně, Pekařská 53, 656 91 Brno
– do dotazníků přímo na lůžkových a ambulantních odděleních naší nemocnice, které vložíte do označených schránek
V případě Vaší nespokojenosti s poskytnutou zdravotní péčí ve Fakultní nemocnici u sv. Anny v Brně jste taktéž oprávněni podat oficiální stížnost.
Stížnosti dle zákona č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách
Kam stížnost podat?
Stížnost se podává přímo Fakultní nemocnici u sv. Anny v Brně postupem níže uvedeným. Se svou stížností na poskytování zdravotní péče se můžete též obrátit na Českou lékařskou komoru, Okresní sdružení lékařů Brno-město, Příkop 4, 602 00 Brno nebo v případě stomatologické péče na Českou stomatologickou komoru, Oblastní stomatologická komora Brno-město, Křenová 35, 602 00 Brno.
Kdo může stížnost podat?
Dle zákona č. 372/2011 Sb. může být stěžovatelem:
– pacient
– zákonný zástupce pacienta
– osoba blízká v případě, že pacient nemůže stížnost podat s ohledem na svůj zdravotní stav nebo pokud pacient zemřel
– osoba zmocněná pacientem
Týká-li se stížnost poskytování zdravotních služeb, pak osoby jiné než pacient musí prokázat, že se jedná o osobu blízkou a pacient současně nemůže s ohledem na svůj zdravotní stav stížnost podat nebo že pacient zemřel. Informace o zdravotním stavu pacienta se nedokládá, je-li pacient aktuálně hospitalizován ve FNUSA, případně ze zdravotnické dokumentace FNUSA je zdravotní stav pacienta zřejmý. Úmrtí pacienta se neprokazuje, zemřel-li ve FNUSA, případně byla-li ve FNUSA provedena pitva. Osoba zmocněná předloží písemnou plnou moc od pacienta k podání stížnosti, podpis pacienta nemusí být úředně ověřený. Není-li však podpis na zmocnění ověřen, zasílá se zpráva o vyřízení stížnosti z důvodu ochrany citlivých osobních údajů přímo pacientovi, nikoli osobě zmocněné! Osobě zmocněné bez ověřeného podpisu pacienta nepřísluší ani právo na nahlížení do stížnostního spisu.
Jakou formou a kde lze stížnost podat?
Ústně lze stížnost podat
– ústní stížnosti přijímá vedoucí pracoviště, kterého se stížnost týká, jeho zástupce nebo jiný pracovník, který je v danou chvíli na pracovišti funkčně nejvýše postavený. Ostatní zaměstnanci jsou povinni stěžovatele slušně odkázat na některého z výše uvedených pracovníků. Stěžovatel může být vyzván k prokázání totožnosti občanským průkazem.
– stížnost lze rovněž podat osobně i telefonicky (tel. +420 543 183 288) na Odboru právních věcí a to v pracovní dny v době od 8:00 do 15:00
Písemně lze stížnost podat
– dopisem podepsaným stěžovatelem a doručeným na adresu: Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně, Odbor právních věcí, Pekařská 53, 656 91 Brno
– elektronickou poštou s elektronickým podpisem na adresu stiznosti@fnusa.cz
Co by měla obsahovat písemně podaná stížnost?
Abychom mohli zajistit účinné prošetření stížnosti, měla by písemně podaná stížnost obsahovat minimálně tyto údaje:
vylíčení podstatných skutkových okolností, které jsou podnětem ke stížnosti, včetně uvedení jmen osob nebo názvů pracovišť, kterých se stížnost týká
jméno a příjmení stěžovatele
bydliště nebo doručovací adresa stěžovatele, případně jiný kontakt na stěžovatele (telefon, fax, elektronická adresa)
podpis stěžovatele
Jaký je další postup a lhůty při vyřizování stížnosti?
Prošetřujeme všechny podané stížnosti, avšak stížnosti, které nebudou obsahovat jméno a příjmení stěžovatele nebo bydliště, doručovací adresu, případně jiný kontakt na stěžovatele, budou vyřizovány jako anonymní, tj. budou prošetřovány pouze pokud jejich obsahem budou konkrétní údaje o protiprávním jednání či protiprávním stavu.
Ústně podanou stížnost, kterou lze prošetřit a vyřídit ihned, vyřizuje vedoucí pracoviště, kterého se stížnost týká. Není-li přítomen, pak jeho zástupce nebo jiný vedoucí zaměstnanec na daném pracovišti. Pokud je stížnost vyhodnocena jako nedůvodná, je nutno stěžovatele informovat o možnosti podat stížnost na Odbor právních věcí, případně přímo Krajskému úřadu Jihomoravského kraje.
Lhůta pro vyřízení stížnosti je 30 dnů ode dne doručení stížnosti. Lhůtu lze v odůvodněných případech prodloužit o dalších 30 dnů. O prodloužení lhůty musí pověřený pracovník OPV stěžovatele včas informovat.
Pokud je to s ohledem na charakter stížnosti vhodné, je stěžovateli navrženo ústní projednání stížnosti včetně možného termínu.
Obdobně se postupuje při šetření ústní stížnosti, která nebyla vyřízena ihned při jejím podání.
K podané stížnosti (s výjimkou okamžitého vyřízení ústní stížnosti) musí být stěžovateli poskytnuta písemná odpověď ve stanovené lhůtě, která obsahuje stručné shrnutí stížnosti, popis a výsledek jejího prošetření, informaci o přijatých nápravných opatřeních, resp. konstatování nedůvodnosti stížnosti. V případě nesouhlasu s vyřízením stížnosti je možno podat stížnost Krajskému úřadu Jihomoravského kraje.
Opakování stížnosti
Pokud stěžovatel opakuje stížnost, která již byla řádně prošetřena a vyřízena, aniž by uváděl nové relevantní informace, obdrží odpověď s odkazem na závěry předchozího šetření stížnosti. Další opakované podání stěžovatele již lze ponechat bez odpovědi.
Informace a vaše spokojenost
- budete-li mít dotazy nebo nejasnosti, obracejte se na ošetřující personál
- neostýchejte se žádat informace nejen o svém zdravotním stavu, ale i o všem, co Vám u nás připadá nejasné a s čím si nevíte rady
- vyskytnou-li se při Vašem pobytu v nemocnici problémy, máte-li připomínky k poskytované zdravotní péči, chování personálu apod., obraťte se na přednostu kliniky nebo jeho zástupce
- na každém oddělení i ambulanci jsou k dispozici anonymní dotazníky spokojenosti pacientů, které můžete vyplnit a vhodit do určených schránek. Díky získaným informacím z těchto dotazníků, můžeme zlepšovat a zkvalitňovat péči o pacienty.
Ochrana osobních údajů
Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně informuje v souladu s 13 a 14 kapitoly III Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (dále jako „GDPR“), že zpracovává osobní údaje pacientů podle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů, a podle vyhlášky č. 98/2012 Sb., o zdravotnické dokumentaci, ve znění pozdějších předpisů.
Kontaktní údaje správce:
Firma: Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně
Sídlo: Pekařská 664/53, 656 91 Brno
IČO: 00159816
tel. +420 543 181 111
e-mail: info@fnusa.cz
Pověřenec pro ochranu osobních údajů
e-mail: dpo@fnusa.cz, tel. +420 543 184 070
Subjekt osobních údajů
pacient
Účel zpracování osobních údajů a právní základ
Osobní údaje zpracováváme v rozsahu nezbytném pro účely poskytování zdravotních služeb. Osobní údaje zpracováváme ve formě zdravotnické dokumentace, případně dokumentace související (např. objednávkový systém na pracovišti). Vést zdravotnickou dokumentaci nám ukládá přímo legislativa a zpracování osobních údajů je tak plněním právní povinnosti správce.
Dalším účelem zpracování osobních údajů je oblast vědy a výzkumu. Zde je právním důvodem zpracování buď plnění právní povinnosti (např. povinnosti správce při provádění klinického hodnocení léčiv) nebo souhlas (např. dobrovolník zařazený do výzkumné studie).
Osobní údaje zpracováváme dále i za účelem ochrany osob a majetku prostřednictvím kamerových systémů, pro účely poskytování stravovacích služeb, pro účely poskytování ubytování v ubytovacím zařízení nemocnice.
Povinnost poskytnutí osobních údajů
Povinnost subjektu údajů poskytnout osobní údaje správci vyplývá ze zákona, a to zejména: zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách. V případě odmítnutí poskytnout správci osobní údaje, správce nebude moci plnit své zákonné povinnosti vůči subjektu údajů. Správce také zpracovává osobní údaje subjektu údajů na základě smluvního vztahu s ním.
Rozsah zpracovávaných osobních údajů
Osobní údaje pacientů v rozsahu nezbytném pro identifikaci pacienta a zjištění anamnézy, informace o onemocnění pacienta, o průběhu a výsledku vyšetření, léčení a o dalších významných okolnostech souvisejících se zdravotním stavem pacienta a s postupem při poskytování zdravotní péče. Minimální rozsah vedení zdravotnické dokumentace plyne z právních předpisů.
Příjemci osobních údajů a právo přístupu k osobním údajům
Pacient, zákonný zástupce pacienta, osoby pacientem výslovně určené, v případě smrti osoby blízké zemřelému pacientovi a další osoby uvedené v ust. § 65 odst. 1 a 2 zákona o zdravotních službách (zejména lékaři, zdravotní sestry, revizní lékaři zdravotních pojišťoven, lékaři orgánů sociálního zabezpečení, soudní znalci a jiní).
Národní zdravotnický informační systém, Státní ústav pro kontrolu léčiv ČR, Ministerstvo zdravotnictví ČR.
Doba uchování osobních údajů
Podle druhu zdravotnické dokumentace 5 až 100 let, popř. do 20 let od úmrtí pacienta dle přílohy č. 3 vyhlášky o zdravotnické dokumentaci.
Poskytnutí osobních údajů za účelem vedení zdravotnické dokumentace a dalšího nakládání s ní je povinné a bez jejich poskytnutí není možné zajistit efektivní léčbu. Osobní údaje pacientů zpracovává Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně v elektronické i listinné formě. Každý pacient má právo na poskytnutí údajů shromážděných o něm ve zdravotnické dokumentaci (bližší informace zde); v případě jejich nepřesnosti, neúplnosti nebo jejich zpracování v rozporu se zákonem může pacient požádat Fakultní nemocnici u sv. Anny v Brně o vysvětlení nebo odstranění takto vzniklého stavu nebo se obrátit s podnětem na Úřad pro ochranu osobních údajů.
Poučení o právech subjektu údajů
Subjekt údajů má právo:
– požadovat od správce přístup k osobním údajům, tj. získat od správce potvrzení o tom, zda se zpracovávají osobní údaje, které se ho týkají, a je-li tomu tak, má subjekt údajů právo získat přístup k těmto osobním údajům a na další informace v zákonném rozsahu
– na opravu svých nesprávných osobních údajů resp. na doplnění neúplných osobních údajů
– na výmaz svých osobních údajů, pokud byly splněny zákonné podmínky, např. pokud osobní údaje již nejsou potřeba k účelům, pro něž byly získány nebo se jinak zpracovávaly
– na omezení zpracování osobních údajů správcem, jsou-li splněny zákonné podmínky
– na přenositelnost údajů, tj. na získání osobních údajů, které se jej týkají a které správci poskytl, a to v strukturovaném, běžně používaném a strojově čitelném formátu
– podat stížnost dozorovému úřadu – Úřad pro ochranu osobních údajů
Možnosti poskytnutí daru
Všem našim dárcům za poskytnuté dary děkujeme a prohlašujeme, že budou použity výhradně pro další zlepšování péče o pacienty našeho zdravotnického zařízení (např. nákup zdravotnické techniky, zdravotnických pomůcek, apod.).
Vzory darovacích smluv zde.
Ubytování
Internát zdravotních pracovníků
Výstavní 17/19
603 00 Brno
Kontaktní osoba:
Zdenka Koutníková
Správce IZP Výstavní 17/19
Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně
tel. +420 543 184 001, mob: +420 721 754 129
e-mail: zdenka.koutnikova@fnusa.cz
Úřední hodiny:
po – pá: 7:00 – 15:30
Vrátnice Výstavní 17/19 – tel. +420 543 184 003 (nonstop)
K dispozici pouze dvoulůžkové pokoje, které jsou vybaveny lůžkovinami. Sociální a hygienické zařízení je umístěno na chodbě. Dostupnost WIFI free.
Program podpory zdraví
1. Program podpory zdraví FNUSA
Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně patří ke špičkovým zdravotnickým zařízením s nadregionálním významem. Poskytuje základní, specializovanou a vysoce specializovanou diagnostickou, léčebnou a ošetřovatelskou péči. Odborní pracovníci FNUSA nejen poskytují pomoc při navracení zdraví, ale jejich péče je zaměřena i na prevenci nemocí a výchově ke zdravému životnímu stylu.
Kardiovize Brno 2030 je jedinečný preventivní projekt v České republice, jehož cílem je zjištění aktuálních zdravotních rizik Brňanů a do roku 2030 jejich minimalizování prostřednictvím preventivních programů. Projekt je rozdělen na dvě fáze. V rámci první probíhá u náhodně vybraných dobrovolníků rozsáhlé mapování rizikových faktorů srdečně cévních onemocnění, mezi která se řadí například srdeční infarkt čí cévní mozková příhoda. V rámci druhé fáze pak budou na základě dosažených výsledků navrženy vhodné preventivní tzv. intervenční programy, jejichž cílem bude snížit výskyt zjištěných rizikových faktorů. Programy se budou zaměřovat zejména na:
• zvýšení pohybové aktivity
• zlepšení stravovacích návyků
• život bez tabáku
• znalost vlastního zdravotního stavu
Centrum pro poruchy paměti je specializované centrum při Mezinárodním centru klinického výzkumu FNUSA-ICRC, které zajišťuje diagnostiku a terapii pacientů s poruchami paměti. Pro osoby nad 55 let s poruchami paměti se nabízí:
• kvalitní vyšetření paměti a rizikových faktorů
• kontrola jednou ročně
• v případě potřeby zahájení odpovídající léčby a další sledování
• kromě běžných postupů možnost zapojení do nových léčebných a preventivních programů
Klinika pracovního lékařství poskytuje preventivní služby, jejichž součástí je hodnocení vlivu pracovní činnosti, pracovního prostředí a pracovních podmínek na zdraví zaměstnanců; součástí těchto služeb je v neposlední řadě poradenství zaměřené na ochranu zdraví při práci a ochranu před pracovními úrazy. Součástí KPL je Očkovací středisko a ambulance cestovní medicíny, kde je náplní práce zejména: zajištění očkování pro veřejnost v režimu očkování zvláštního, mimořádného a na vlastní žádost. Provádí se zde poradenská činnost pro cestovatele do tropů a subtropů. Poskytují se komplexní služby před cestami do tropů, subtropů a epidemiologicky, hygienicky nebo klimaticky závažných oblastí. Ambulance se též zabývá vyšetřením zdravotního stavu před pracovním výjezdem, vyjadřuje se ke zdravotní způsobilosti k práci v zahraničí, posuzuje profesionalitu tropických nemocí z povolání. Vystavuje očkovací průkazy, mezinárodní očkovací průkaz, předepisuje antimalarika při výjezdu do oblastí s rizikem výskytu malárie.
Ambulance Oddělení léčebné výživy je vedena nutričními terapeutkami FNUSA.
Preventivní program – Starám se o své zdraví
Program je určen pro klienty se zájmem o správné stravování, kteří chtějí předcházet onemocněním hromadného výskytu (obezita, diabetes, onemocnění srdce a cév a jiné), a kteří chtějí pozitivně ovlivnit kvalitu svého života.
Program zahrnuje
– Odborné vyšetření nutričním terapeutem (měření na Inbody 120 a interpretace výsledků)
– Zhodnocení stravovacích návyků
– Doporučení správné skladby a režimu stravování
Program je zpoplatněn – Cena 1000Kč
Konzultační středisko při Nemocniční lékárně
nabízí pacientům komplexní poradenskou péči, zaměřenou především na témata:
• Správné užívání léků
• nežádoucí účinky léků
• interakce léčiv s potravou, potravními doplňky a léky
• režimová opatření při civilizačních chorobách
• samoléčení lehčích onemocnění
• racionální užívání potravních doplňků a volně prodejných léků.
Pacienti zde mají rovněž možnost pravidelného měření tlaku krve a tělesné hmotnosti se stanovením BMI. Pokud je to nutné, je možnost vybavit pacienta tištěnými informacemi ve formě brožur, letáků nebo námi vypracovaných doporučení.
Refrakční centrum při Oddělení nemocí očních a optometrie
Refrakční centrum patří mezi specializované pracoviště, které se zabývá komplexní diagnos-tikou a léčbou očních vad, jako jsou krátkozrakost, dalekozrakost, vetchozrakost, astigmatismus a v neposlední řadě též léčbou keratokonu. Pomocí speciálních vyšetřovacích přístrojů se určí rozsah a charakter vady a na základě přesné diagnostiky a individuálního přístupu k pacientovi stanoví lékaři nejvhodnější způsob léčby.
Onkologicko-chirurgické oddělení
Onkologicko-chirurgické oddělení FNUSA zajišťuje preventivní program – onkologický screening pro ženy a onkologický sreening pro muže.
Stomatologická klinika
Stomatologická klinika v rámci výzkumu „ Moderní biotechnologické přístupy ve výzkumu zubního kazu“ se studenty LF MU realizuje preventivní program „ Dračí zoubek“, v mateřských školách v Brně.
STK s LF MU spolupracuje a zajišťuje přípravu studentské edukační akce v Brně „ Ve zdravém Brně,zdravý zub“.
STK se také podílí na přímém vysílání v rozhlase Český den zdravých zubů – Český rozhlas Brno.
2. Aktivní zapojení Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně do preventivních programů/dnů:
a. Glaukomový den
Glaukom je skupina klinicky odlišných onemocnění různé etiologie, která způsobují poškoze-ní zrakového nervu a vedou k trvalému poškození zrakových funkcí. Důležitým rizikovým faktorem pro rozvoj onemocnění je zvýšený nitrooční tlak. Zpočátku je obvykle pro pacienta nemoc zcela bezpříznaková, objevit počínající onemocnění či významné rizikové faktory (např. zvýšený nitrooční tlak) může pouze podrobné lékařské vyšetření. Proto se otevírají pro veřejnost ve FNUSA jednou v roce ambulance očního oddělení, kde se provádí preventivní vyšetření a pro měření očního tlaku.
b. EpiTýden Roberta Kuby
Jedná se o den otevřených dveří na EEG laboratoři (včetně video-EEG monitorovací jednotky) a Poradny pro epilepsie v rámci specializovaných ambulancí I. neurologické kliniky FNUSA
c. Dobrovolnické centrum FNUSA
Spolupracuje s IMFSA (mezinárodní organizací sdružující studenty z lékařských fakult na celém světě), která připravuje v rámci prevence pro laickou i odbornou veřejnost přednášky ke Dni diabetu – Cukrovka – tichý nepřítel aneb jak si ho nepřipustit k tělu a ke Světovému dni zdraví – Kdopak by se raka bál aneb jak na jeho prevenci.
https://www.fnusa.cz/o-nemocnici/dobrocentrum-u-sv-anny-2/
d. Evropský den melanomu
Maligní melanom stále zůstává jedním z nejčastějších zhoubných nádorů, jehož incidence se stále zvyšuje. Každoroční akce Evropský den melanomu vznikla, aby upozornila veřejnost na rizika této choroby. V rámci tohoto dne je možné si na I. dermatovenerologické klinice FNUSA nechat zdarma vyšetřit kožní znaménka, pigmentové névy a jiné kožní útvary.
e. Projekt Kardiovize Brno 2030
Kardiovize Brno 2030 je preventivní program, jehož cílem je zjištění aktuálních zdravotních rizik Brňanů a do roku 2030 jejich minimalizování prostřednictvím preventivních programů. Účastní se např. akce: Zvířátka také nekouří, Světový den zdraví, Světový den diabetu, Plavba za zdravím, Brněnské dny pro zdraví
http://www.kardiovize.cz/
f. Projekt HOBIT – Hodina biologie
Vzdělávací program, jehož cílem je dlouhodobé zvýšení znalostí žáků základních škol a vícele-tých gymnázií o příznacích srdečního a mozkového infarktu a schopnosti efektivní pomoci. Program se zároveň snaží o zavedení této problematiky do školních vzdělávacích plánů škol v ČR. Aktivně se 2x za rok (květen, říjen) zúčastňuje veřejné akce: Den boje proti CMP.
www.projekthobit.cz/
g. Spánková laboratoř
Spánková laboratoř vyšetřuje pacienty s podezřením na syndrom spánkové apnoe, charakterizovaným jako porucha dýchání ve spánku, při které dochází k zástavám dechu.
www.fnusa-icrc.org/cz/klinicka-pece/spankova-laborator
h. Ostatní
• Světový den diabetu – Klinika tělovýchovného lékařství a rehabilitace
• Národní den epilepsie – I. neurologická klinika
• Světový den artritidy – II. interní klinika
• Světový den zdraví – I. dermatovenerologická klinika, Kardiovize Brno 2030
• Světový den bez tabáku – Kardiovize Brno 2030
• Světový den proti mozkové mrtvici – HOBIT
• Světový den mrtvice – HOBIT
• Den Srdce – II. interní klinika
• Brněnské dny pro zdraví – Kardiovize Brno 2030
• Plavba za zdravím – Kardiovize Brno 2030
• Evropský antibiotický den – Mikrobiologický ústav, Nemocniční lékárna
• Mezinárodní den dobrovolníků – DobroCentrum u sv. Anny
• Týden osvěty rakoviny hlavy a krku – Klinika ORL, chirurgie hlavy a krku
Výplata důchodu ve zdravotnickém zařízení lůžkové péče Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně
Podmínky pro doslání důchodu do zdravotnického zařízení poskytovatele lůžkové péče jsou stanoveny v ust. § 116d zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (dále také jen „zákon“).
Tento text se vztahuje pouze pro zdravotnické zařízení poskytovatele lůžkové péče Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně (dále jen „FNUSA“).
Požádat o doslání důchodu do FNUSA může poživatel důchodu v případě, že je:
- důchod vyplácen v hotovosti a na výplatním dokladu kromě poživatele důchodu není uveden jiný příjemce
- pobyt ve FNUSA trvá déle než 1 měsíc, nebo lze předpokládat, že bude trvat déle než 1 měsíc
- poživatel důchodu je schopen podpisu
- poživatel důchodu má platný OP (jiný doklad totožnosti)
Pro vyřízení dosílky důchodu do FNUSA slouží tiskopis vydaný držitelem poštovní licence. Tiskopis je dostupný na každém lůžkovém oddělení FNUSA v katalogu tiskopisů a na žádost poživatele důchodu bude s žadatelem na oddělení vyplněn. Vyplněný tiskopis se odešle prostřednictvím interní pošty na podatelnu FNUSA, která zajistí předání České poště.
Žadatel musí být schopen žádost sám podepsat. V případě, že toho není schopen, není možné využít tento institut a musí být zvolen jiný způsob pro výplatu důchodu (např. ustanovení zvláštního příjemce rozhodnutím obecního úřadu, výplata prostřednictvím manžela/manželky důchodce, ustanovení opatrovníka (jsou-li splněny podmínky)).
Poskytovatel zdravotních služeb převezme důchod prostřednictvím podatelny. Pracovníci podatelny bezprostředně po obdržení důchodu zajistí předání na oddělení, na kterém je žadatel hospitalizován, a které provede vyplacení důchodu žadateli oproti podpisu a zaevidování v knize důchodů. V případě, že poživatel důchodu požádá o uložení důchodu, nebo jej není schopen sám převzít, zajistí poskytovatel zdravotních služeb uložení v trezoru nebo na depozitním účtu. Vyplacení důchodu bude následně provedeno k žádosti poživatele, nebo jakmile bude schopen důchod sám převzít.